CPO staat voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Bij deze vorm van ontwikkelen kan iedere particulier samen met de toekomstige buren woningen ontwikkelen. De toekomstige bewoners zijn georganiseerd in een vereniging die de architect, adviseurs en projectontwikkelaar aanstuurt.
Het voordeel van een CPO is dat er tegen kostprijs wordt ontwikkeld door de vereniging, waardoor er veel invloed is op het ontwerp en de kosten.
De visie van East Side Collective is om met een compacte kopgroep de koers te bepalen en de juiste professionele partijen aan te laten sluiten. Zo worden de plannen op een efficiënte manier op hoog niveau concreet gemaakt zonder dat het teveel tijd kost binnen de drukke levens van de leden.
De bouwgroep is geen woongroep. Het gebouw wordt in opdracht van de vereniging gebouwd met inspraak van de leden. Zo hebben we wel de lusten van de gezamenlijke opzet, maar zijn we niet verplicht met elkaar woonruimtes te delen of activiteiten te ondernemen. Binnen de door de groep opgezette gebouwstructuur bevinden zich verschillende woninggroottes die de individuele leden veel vrijheid geven om naar wens in te richten.
De kopgroep van de CPO heeft hoofdlijnen van de ontwikkeling bepaald, waardoor je op een rijdende trein stapt. Zo zijn het ontwerp van de buitenkant van het gebouw, de constructie, de casco indeling en de installatie-principes al bepaald.
Wel is er volledige zeggenschap over de binnenkant van het eigen appartement. Los van de leidingschachten en de ruimte voor de warmtepomp, is er veel indelingsvrijheid. Samen met de aangehaakte interieurarchitect, kunnen je woonwensen concreet gemaakt worden.
Het actief lid zijn is niet verplicht. Wel word je op de hoogte gehouden, zijn er vergaderingen en word je betrokken bij de inrichting van bijv. het dakterras en de multifunctionele entreehal.
Tot aan het moment van grondoverdracht (en de hypotheekverstrekkers starten met het uitkeren van de hypotheektermijnen) dienen de bouwgroepleden zelf voor te investeren. De grootte van dit bedrag is afhankelijk van de grootte van de woning en kan variëren van €22.000,- (voor een woning van 50 m2) tot € 39.000,- (voor een woning van 135 m2). Dit bedrag dient gedurende de aanloopperiode (tot aan grondoverdracht) betaald te worden.
Met de termijnen in de aanloopperiode worden de kosten betaald van de projectmanager, gebouwarchitect, interieurarchitect, constructeur, installatieadviseur, bouwkostenadviseur, technische onderzoeken e.d.
Vanwege Corona hebben we ons termijnschema aangepast. Alle aangehaakte bouwgroepleden betalen tot 1 september alleen de eerste en 2e termijn. Door slim te investeren en alleen de hoognodige kosten te maken, gaan we het ontwerp tot en met het Definitief Ontwerp uitwerken. In deze tijd willen we de groep voor minimaal 70% gevuld hebben. Zodra deze target gehaald wordt, dienen de resterende termijnen betaald te worden. Indien de target dan nog niet gehaald is, overleggen we met de vereniging over hoe verder te gaan met de investeringen en de planning. Op deze manier lopen de leden alleen risico over de reeds betaalde termijnen
Arons en Gelauff Architecten ontwerpen Jenga House. “In onze ontwerpen streven we naar bijzondere architectuur vanuit eenvoudige programma’s. We analyseren de situatie, budget en programma om vervolgens met een gedurfd en aantrekkelijk concept te komen. We ontwerpen vervolgens zorgvuldig elementen zoals woningtypes en repeteren die tot alles helder in het concept past. Volgens dit principe ‘joy in repetition’ maken we ieder project uniek en bouwbaar.”
Bekende projecten in Amsterdam zijn De Pontsteiger, Wiener&Co en Het Funenhof. Zie ook www.aronsengelauff.nl
Het afwerkingsniveau van:
Zolang de gevel, de constructie, de meterkast en de schachten/ruimte met warmtepomp (grenzend aan de schacht) niet verplaatst worden, kan er veel.
De entreeruimte, de inpandige fietsenstalling en het dakterras zijn gedeelde ruimtes.
De vrije ruimte op de begane grond is 3,5m. De vrije hoogte op de 1e t/m de 5e verdieping is 2,60m
Stuur een mail naar info@eastsidecollective.nl en dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.
We mikken op maart/april 2021 om te starten met de bouw. Of dit gehaald wordt is afhankelijk van de voortgang van het vinden van bouwgroepleden voor nog vrije appartementen.
We mikken op Q2 van 2022. Zodra we voldoende bouwgroepleden hebben en dus ook voldoende financiele middelen om het voortraject volledig te doorlopen, kunnen we vrij nauwkeurig inschatten hoe lang het tot aan de oplevering zal duren. We zijn een samenwerkingsverband aangegaan met KBK-bouw. Dit is een gerenommeerd bouwbedrijf met ervaring in het bouwen voor bouwgroepen en de planning kan halen (mits we uiteraard tijdig de omgevingsvergunning krijgen van de gemeente en tijdig opdracht geven).
We mikken op Q2 2022.
Er geldt een zelfbewoningssplicht van 5 jaar. Binnen deze periode kan de woning niet verkocht en/of verhuurd worden. Het doel hiervan is om woningspeculatie te voorkomen. Er zijn uiteraard omstandigheden wanneer hiervan afgeweken mag worden, zoals overlijden van inwonend gezinslid, echtscheiding of wijzigen van baan waarbij de afstand groter dan 50km wordt of er een reistijd per OV van meer dan één uur ontstaat.
Vixx Hypotheekadvies voert kosteloos een eerste financiële check uit. Dit is een verplichte stap in de procedure om tot de bouwgroep toe te treden. Het is voor ieder zelf maar ook voor de groep van belang dat we op tijd weten of ieder voldoende financiële draagkracht heeft om de voorinvestering maar later ook de financiering van alle kosten van de woning voor elkaar te krijgen. Hiervoor is 1 gesprek nodig en het aanleveren van financiële documenten zoals loonstrookje, winstcijfers (in geval van onderneming), overwaarde huidige woning, eigen spaargeld etc. Deze toets is ook een vereiste van Stadgenoot.
De appartementen zijn gevestigd op eigen grond en hebben daarom geen erfpacht.
Het kopen van een woning ‘vrij op naam’ betekent dat de verkoper de kosten voor de overdracht van de woning voor zijn rekening neemt. Het betreft hier de btw of overdrachtsbelasting, de kadastrale kosten en de notariskosten voor de transportakte. Aangezien hier geen sprake is van een traditionele verkoper – koper situatie is dit aspect niet relevant. Alle kosten die de bouwgroep in totaal maakt, worden naar rato van de grootte van de desbetreffende woning doorberekend.
Dit wordt op korte termijn inzichtelijk gemaakt. Dit zal niet afwijken van doorsnee-nieuwbouwprojecten.
Ja, deze kosten zijn opgenomen in de ontwikkelkosten.
Oostenburg is zeer centraal gelegen in Amsterdam en wordt, net als de omliggende wijken, een autoluwe wijk. In het Parkeerhuis aan de Dijksgracht komen plaatsen voor bewoners om te parkeren. Langs de straten komen daarnaast parkeerplaatsen voor minder validen en kort parkeren (om te laden en lossen).
De gemeente is van plan extra fietsverbindingen aan te leggen, langs de Dijksgracht (fietsroute vanaf het Centraal Station) en een fiets/loopbruggetje over de Oostenburgervaart naar de Conradstraat.
Ook met het openbaarvervoer is Jenga House goed bereikbaar. Centraal Station is 13 min. fietsen, Muiderpoort Station 7 minuten. Tram 7 en 26 zijn 4 minuten lopen en ook de bussen (22, N89, 48, 246) stoppen op loopafstand.
Oostenburg wordt een autoluwe wijk. Op de zelfbouwkavels zijn geen parkeervoorzieningen toegestaan. De toekomstige bewoners van Oostenburg kunnen voor het parkeren gebruik maken van het Parkeerhuis.
Er zijn 5 koopplaatsen (50.000,- prijspeil 2018) en 3 abonnementsplekken (125,- incl btw, prijspeil 2017) voor Jenga House. De koopplekken zijn vooralsnog voor de grote huizen gereserveerd. (XL en L) We staan op de wachtlijst bij Q-park voor meer abonnementsplekken.
De parkeerplaats is in eigendom van Q-park. Zij hebben voor parkeren gekozen zonder vaste plaatsen, waardoor er geen mogelijkheid is om een eigen laadpaal te aan te leggen. Wel zijn er inmiddels 15 laadpalen beschikbaar.
Het is mogelijk een parkeervergunning aan te vragen. De kosten hiervoor bedragen in 2020 €173,25 per 6 maanden. De wachtlijst is in 2020 ± één maand. Er dient wel rekening gehouden te worden dat het een autoluwe buurt wordt waar parkeren op straat slechts beperkt mogelijk is.
Nee, iedereen mag gebruik maken van de collectieve fietsenberging. Indien er een prive-berging wenselijk is kan dit kenbaar gemaakt worden en in de buurt van de fietsenberging worden ingepast. Hiervoor worden de kostprijs van € 6.000,- per m2 in rekening gebracht. Dit is dan een ongeklimatiseerde ruimte.
Als de groep dit wenselijk acht, kunnen oplaadvoorzieningen in de berging opgenomen worden. Dit is nu nog niet in het plan inbegrepen.
Zowel Greenwheels, SnappCar, ConnectCas als Car2go zijn beschikbaar op loopafstand.
Jenga House wordt een heel duurzaam gebouw, bijna Energie Neutraal. Dit wordt gerealiseerd met onder andere bodemlussen gecombineerd met warmtepompen (per woning), gezamenlijke zonnepanelen, warmteterugwin-units, 3 dubbelglas, hoge isolatie-eisen voor muren, vloeren en daken. Duurzaamheid is een eis van Stadgenoot, de woningcorporatie die ons de grond verkoopt.
Ja, alle ruimten zijn voorzien van vloerverwarming. De temperatuur is per verblijfsruimte bedienbaar.
Oostenburg, een eiland in de luwte van de binnenstad en bij veel Amsterdammers bekend van populaire horeca zoals Roest en Rosa & Rita. De komende jaren wordt Oostenburg vormgegeven als een echte Amsterdamse stadswijk met een mooie mix van sociale, middensegment en vrije sector huurwoningen, koop- appartementen, zelfbouwwoningen, ontspanningsplekken, horeca en bedrijvigheid. Als kernwaarden voor de transformatie van Oostenburg is gekozen voor:
STOER – LEVENDIG – CONTRASTRIJK – EILAND
Bijzonder is dat de historische kern van Oostenburg bewaard blijft, in de vorm van de 19e-eeuwse Van Gentdhallen, de monumentale Werkspoorhal, de oude kademuren en de iconische blauwe kraanbokken van Werkspoor.
Het eiland wordt autoluw en is per auto alleen bereikbaar via de Conradstraat. Het wordt een wijk met groene daken en hergebruik van materialen uit het industriële verleden. Zonnepanelen en warmtelevering uit de grond zorgen ervoor dat Oostenburg een duurzame buurt wordt.
De zelfbouwkavels liggen tussen het INIT-gebouw en de Conradstraat. Ze zijn nu nog in gebruik als parkeerterrein voor medewerkers en bezoekers van het INIT.
Afbeeldingen en sfeer van de omgeving zijn te vinden op
Oostenburg wordt een levendige wijk, met op diverse plekken horeca, zoals in de monumentale Werkspoorhal, aan het water (i.c.m. hotel) en ook Roest en Rosa & Rita blijven horeca. Op Oostenburg zelf komen geen scholen. Wel zijn er plannen voor diverse kleinschalige voorzieningen, zoals een buurtsuper, kapper, sportschool, etc.